6. ledna 2016

(Strašidelná) pohádka o tom, jak jsem si vybírala vysokou školu

Ahoj souputníci, taky vám doma od malička věšeli na nos bulíky s tím, že půjdete na vysokou školu a o peníze nebudete mít nouzi?
Jako kdyby každá generace byla úplně praštěná a neschopná samostatně myslet. Včetně mě, samozřejmě. Takže jsem jako nadprůměrně chytrý dítě šla na nejlepší základku našeho pidiměsta a po ní následoval pochopitelně gympl. A co po gymplu? Přihláška na vysokou školu byla pro mě tehdy nevýslovná pruda, kdybych ale dneska mohla promluvit svému osumnáctiletému já do duše, znělo by to asi takhle:


"Holka, nenech se zmást, upisuješ se ďáblu. Co kdybys teď ten papír hezky vzala a spálila? Popros maminku a tatínka a řekni jim, ať vypláznou pár tisíc na letenku, a jeď někam do zahraničí - na studijní pobyt nebo dělat au-pair, to je jedno. Nech si hlavně dost času BEZ ŠKOLY na to, aby sis uvědomila, co tě baví, v čem jsi dobrá a jaký máš o sobě představy o budoucnosti. když to nevíš teď, do ničeho se nepouštěj. A rzhodně to nevyplňuj jenom proto, že se to teď vyplňovat má!"




Něco takovýho bych asi řekla. Ten rozhovor by nebyl jednoduchej, protože mý osumnáctiletý já bylo stejně, ne-li víc tvrdohlavý a zabejčený jako jsem dneska, takže by pravděpodobně padlo několik ostřejších slov a možná i pár facek. Cokoli, jenom abych si získala trochu času!

Ten jsem ale samozřejmě nezískala. A protože jsem věděla, že s exaktními vědami už nechci mít nic společnýho, o peďáku jsem ani nepřemýšlela (protože přeci ze všech stran slýcháte, jak mají učitelé nízké platy), umělecky nijak nadaná nejsem.... a tak se ze mě, vážení, stal studovaný filozof a politolog. Obecně vzato odborník na slovo vzatý v oboru společenských věd. A protože jsem vždycky byla tak trochu šprtka, i tady jsem vynikala. A byla jsem na to patřičně pyšná, když jsme se pak na promocích v zářích fotoaparátů blýskala šaty ladícími s červeným diplomem.

Víte, ono si ten červený diplom můžete docela strčit za klobouk. A když vytáhne anarchisticko-nihilistické teorie při výběrovém řízení, k pozici snů vám to rozhodně nepomůže. A koneckonců, vejšku má dneska opravdu každý.

Takže kde jsem to vlastně začala..?


Nojo, vlastně! že každá generace si od šplhání po kariérně-společenském žebříčku představuje něco jiného. A zatímco moji, za komára vyrůstající rodiče, viděli ve vysoké školy ohromný potenciál a záruku společenské prestiže, já v tom vidím jen takové pozlátko 
pro šimrání svého ega. A naprosto upřímně - šikovný absolvent SOŠky má dneska už pár let víc peněz, než o kterých si mohu já ve své pozici nechat zdát.

Buďme šťastní!

P.S. Ve skutečnosti jsem za své vzdělání ráda. Díky němu jsem se párkrát bezhlavě zamilovala do charismatem a inteligencí oplývajících mužů. Nevím, co by si moje libido počalo mezi číšníky a automechaniky. I když takový dřevorubec...
P.P.S. Nebuďme cynici, vzdělání není jenom o sexu.

4 komentáře:

  1. Haha :D Filozofia akurát zajtra ma z nej čaká skúška. Čo ti budem hovoriť ja som na pedagogike ale každý deň tvrdím, že je to stratený čas. Bohužiaľ u nás napriek tomu že mam skoro 20 rozhodujú rodičia. Tak isto ma čakalo najlepšie gymnázium, ktoré som ale horko ťažko zvládla a teraz som na výške, z ktorej už mesiac rozmýšľam, že odídem. No, ja sama si nemam z čoho platiť umeleckú školu a moji rodičia to odmietajú. Ale verím, že popri tejto škole sa mi splní sen a dokončím ju už len z formality a pre pokoj v rodine :)


    Nicolette Lear

    OdpovědětVymazat
  2. Díky rozhodnutí maminky jsem skončila na gymplu a teď na vysoké být musím, bo mne jinde nechtějí - nemám specializaci. Bohužel když porovná praxi a realitu, tak dost často jen nevěřícně zírám :D :D :D

    OdpovědětVymazat
  3. Však to říkám, zcela evidentně jsme na tom všechny podobně :) Ve vzduchu visí jakýsi úzus o tom, že vysoká škola, jakákoliv, nám zaručí slibnou budoucnost. Ačkoli to tak v praxi vůbec není :D

    OdpovědětVymazat

top navigation